Hebat di dua padang

0 comments
megamind_giveahand.jpeg
"Zat, jom gerak pergi futsal, Azwan dah tunggu tu."

"Eh, kau ni nak gerak dulu, dah Asar belum?" balas Izzat sambil menghamparkan sejadah di sebelah katil.

"Errrr...... Belum," kata Arsyad dengan muka tersipu-sipu macam kerang busuk.

"Haaa. Kalau macam tu, jom join aku solat jemaah. Boleh dapat banyak pahala, insha Allah. Tapi kau jadi imam la. Hehehe..."

"Mana aci. Kita osum, sapa kalah dia jadi imam," Kata-kata Arsyad itu disambut dengan gelak tawa mereka berdua.

Seusai solat asar, mereka berdua berjalan ke arah padang futsal yang terletak dalam 700 meter dari asrama kediaman mereka.

"Syad, aku nak tanya kau satu soalan ni. Eh, silap. Dua soalan la"

“Eh, kau ni Zat. Ada ada saja. Dah, apa dia soalan kau tu,” Balas Arsyad sambil mengunyah roti слойка с сыром (roti bun berinti keju) yang dibelinya semalam.

“Aku tengok kau ni begitu taksub dengan futsal dan bola semua ni. Kenapa eh?” Soal Izzat dengan penuh tanda tanya.

“Gila kau. Futsal ni adalah hidup aku. Aku tak boleh hidup tanpa futsal. Kau tahu, kalau dalam seminggu aku tak main futsal, boleh demam aku. Hahahaha.” Balas Arsyad dengan menepuk-nepuk bahu Izzat sambil menggelengkan kepalanya.

“Perhhh…. Sampai begitu sekali kau Syad. Power la kau. Patut la orang panggil kau Messi Mosko! Hahaha… Ok, soalan kedua aku. Kita manusia ni kan, kalau sesuatu yang kita dah fanatik tu, mesti kita akan bermatian nak buat, nak main dan sanggup spend masa lama-lama untuk perkara tu.Tapi….. kenapa kita susah nak bermatian dan spend masa yang lebih untuk Allah, bukankah hidup kita ni ada tujuan dan akhirnya kita juga akan kembali kepada Allah? Soalan seterusnya diajukan oleh Izzat tampak lebih serius.

Arsyad menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.

“Aku bukan apa Syad. Aku sayang kat kau sebenarnya. Sebab aku tengok kau dah lama tak buka Quran, dah lama tak turun surau jemaah sama-sama macam dulu. Kau asyik sibuk dengan futsal dan bola kau tu. Bukan aku nak ceramah kau. Cumanya hidup kita ni kena seimbang. Futsal tu futsal la, tapi apa yang utama jangan kita terus tinggal. Sebab mati ni tak tunggu kita bersedia tau. Macam mana kita nak kematian kita dalam keredhaan Allah, macam tu juga kita kena hidup dalam keredhaan Allah. Lepas balik main bola, buka la Quran sekejap, kan tu lebih indah. Sado jasad, sado juga iman!” Jelas Izzat dengan tenang sambil memerhatikan burung-burung berterbangan dengan bebas di angkasa.

Arsyad merenung jauh kehadapan. Entah apa yang dilihatnya. Izzat menepuk bahu Arsyad dan itu membuatkan Arsyad tersedar dari lamunan.

"Kau ok tak ni?" Soal Izzat

"Errr.... Ok.. Ok... Zat, selama ni aku asyik main sampai tak ingat dunia. Solat aku tak jaga, aurat tak payah cakap la. Lidah pun kadang-kadang mengeluarkan kata-kata makian. Quran aku tu pun dah berhabuk, lama tak buka. Teruk aku kan?" Balas Arsyad.

"Allah tak kejam la Arsyad. Selagi mana kita hidup ini, pintu taubat tu terbuka luas untuk kita. Cumanya kita sahaja yang perlu usaha untuk mendapatkan taubat itu. Yang lepas tu biar la lepas. Apa yang penting sekarang ni kau dah sedar. Jadinya kau perlu ubah diri kau menjadi mukmin yang bertakwa lagi sasa orangnya! Hahaha."

"Hahaha... Terima kasih Izzat. Kau la sahabat aku dan abang naqib aku dunia akhirat. Ni sayang kau ni," Balas Arsyad dengan satu senyuman yang cukup ikhlas.


*****

“Arsyad! Arsyad! Cepat la, kita nak mula main ni,” Jerit Amir, rakan sebilik Arsyad.

“Oh, ok… aku datang,” balas Arsyad.

Jeritan itu telah mematikan ingatan Arsyad pada peristiwa manis antara dia dengan sahabatnya, Izzat merangkap abang naqib kesayangannya. Izzat antara insan yang telah banyak menegur Arsyad dan membimbing Arsyad sepanjang dia berada di bumi tarbiyah ini. Namun, usia Izzat tidak lama, dia telah dijemput Allah pada penghujung semester lepas kerana terlibat dalam kemalangan jalan raya. Sebagai pengubat rindu, Arsyad mengeluarkan satu nota dari dompetnya yang tercatat,

“Buat sahabah fillah, Arsyad. Semoga kau menjadi manusia yang hebat di dua padang iaitu hebat di padang bola dan hebat juga di padang mahsyar nanti. Kalau kau masuk syurga dan kau tak jumpa aku, jangan lupa cari serta tanyakan Allah dimana aku.-Izzat”


Post a Comment