Jejak Ini Bukan Satu Penyesalan.

0 comments
Assalamualaikumwarahamtullahiwabarakatuh

Ucapkanlah syukur Alhamdulillah,

Di atas nafas yang masih terhela hari ini,

Muhasabahlah dengan penuh rendah diri,

Adakah nyawa hari ini masih ada,

Untuk membayar ‘hutang-hutang’Nya yang belum langsai,

Atau melaksanakan syahatul haq yang dipandang sambil lewa selama ini.

Penat? Lelah? Putus asa? Kecewa? Diri dipenuhi dengan pelbagai persoalan. Musim sejuk yang panjang ini membuatkan diri  hanya ingin berlingkar di dalam selimut di atas katil. Malas untuk bangkit tidur, untuk memasak makanan yang disuapkan ke mulut sendiri pun malas. Namun, kemalasan itu harus dibunuh. Peperiksaan besar menanti sebelum berehat seketika untuk cuti musim sejuk. Hati mengatakan’ ya’ untuk melancong pada waktu cuti ini, tetapi nafsu mengatakan ‘tidak’ dan ‘malas’ untuk peperiksaan nanti.
Dunia akademik. Dunia mencabar untuk para pelajar. Sedang diri membuka buku untuk mengulangkaji, hati dan akal seakan-akan tertanya soalan yang tidak berkesudahan.

“Kenapa dunia medic yang aku pilih dulu?”

“Kalau aku tahu sesusah ini, adakah aku masih  teguh memilih bidang ini dulu?”

“Kalau dipatah balik waktu, rasanya aku dah tak pilih dah bidang ini. Mengapakah waktu tidak boleh dipatah balik??”


Soalan itu bukan kali pertama tapi selalu sangat berlegar-legar dalam diri ini. Fikirku selama ini, diri ini seorang sahaja yang merasakan sedemikian rupa.

“Sahabat, saya tertanya-tanya kenapa jalan ini yang saya pilih dulu. Susah!”

“Ya Allah, ingatkan saya seorang je fikir macam tu.”

“Saya pon sama. Fikir sama dengan  apa yang korang fikir.”

Rupanya, rasa ini ada pada hampir setiap orang. Bukan niat untuk menyalahkan takdir. Tapi hati ni tak berhenti mengeluh kesah.

Bukan MARA atau JPA yang memilih anda ke sini tetapi Allahlah  yang telah menetapkan anda di sini.

Zappppp… Tepat menembak diri sampai rebah.  Pistol apa yang ikhwah ni guna? Pistol cap bawang? Pipi terasa basah.

Benar! Allah yang memilih diri ini ke sini. Kalau bukan kerana Allah berkehendakkan diri ini ke sini, sudah tentu JPA tidak memilihku ke sini. Jika Allah tidak berkehendakkan aku di sini, pasti pembatalan penghantaran pelajar ke Rusia pada tahun 2012 dulu benar-benar berlaku.

Ya, Allah pilih khas diri ini, khas di sini untuk melalui jalan ini. Bukan jalan yang lain. Berat mana ujian yang Allah beri, maknanya Dia tahu kemampuan diri ini setakat mana. Jadi masih wajarkah rasa penyesalan itu masih menjerut leher ini?

Renungkanlah mengapa dulu begitu teguhnya dirimu memilih jalan ini. Adakah sebab belajar medic itu bererti famous?? Adakah sebab menjadi doctor itu suatu perkara yang sangat hebat?? Adakah sebab belajar luar Negara itu untuk berbangga-bangga??

Imbas kembali…

Hari pertama Program Pendedahan Kerjaya, saya nekad untuk memberitahu mama dan ayah betapa saya tidak mahu meneruskan cita-cita saya sebagai seorang doctor.

Kerana,

Saya melihat betapa sukarnya pekerjaan seorang doctor itu,

Saya melihat betapa sedikitnya masa seorang doctor bersama keluarganya,

Saya melihat betapa penatnya kerja seorang doctor.

Namun, hari kedua Program Pendedahan Kerjaya saya kembali bersemangat untuk meneruskan cita-cita saya sebagai seorang doctor.

Kerana,

Saya melihat seorang pak cik tua yang terlantar nazak di katilnya. Melihat betapa ahli keluarganya mengharap doctor itu dapat membantu.

Membuat saya merenung dan muhasabah diri.

Sampai bila saya hanya ingin perkara yang senang??? Sampai bila saya hanya ingin bergoyang kaki melihat kesukaran orang lain???

Barulah saya dapat melihat betapa mulianya pekerjaan seorang doctor.

Mulianya seorang doctor kerana sanggup mengorbankan masa dengan keluarga untuk merawat penyakit anak bangsa,

Mulianya seorang doctor kerana dalam kepenatannya, dia mengharap semata-mata kekuatan 
dariNya.

Mulianya seorang doctor kerana dalam masa merawat penyakit jasmani manusia, dia turut menyuntik penawar untuk penyakit rohani manusia.

Ya, mulianya seorang doctor jika dia menjadi seorang doctor yang mengharap keredhaan Allah semata-mata. Dengan pengorbanannya dia berharap akan balasan kasih sayangNya semata-mata. 

Ya, segala-galanya dia lakukan kerana Allah.

Dari Abi Hurairah ra, katanya: Telah bersabda Rasulullah (sallallahu alayhi wasalam): Mukmin yang kuat adalah lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada mukmin yang lemah, dan pada tiap-tiap (mereka) ada kebaikan. Bersungguh-sungguhlah kamu mendapatkan apa yang mendatangkan manfaat bagi kamu, dan pohonlah pertolongan kepada Allah dan janganlah kamu lemah, dan sekiranya suatu (musibah) menimpa kamu maka janganlah kamu mengatakan: Kalau saya melakukan itu (dulu) sudah tentu saya akan begini dan begitu, tetapi katakanlah: (Ini adalah) takdir Allah, Dia berkuasa melakukan apa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya “KALAU” membuka amalan syaitan. (Hadis Riwayat Muslim)

Tersentak. Bagaimana semangat dulu yang membara-bara kini bagaikan hampir padam dijirus air? 

Bangkitlah diri. Teruskan melangkah. Jalan ini masih panjang. Allah ada untuk membantu.



Buku dibuka kembali. Semangat kembali datang. Masih banyak lubang-lubang ilmu yang perluku penuhi. 

Usaha itu harus dan selebihnya ku tawakkalkan pada Allah. Semoga Allah redha. Masa masih berbaki sebelum hari tibanya peperiksaan.

Sesungguhnya peperiksaan itu pasti. Jika bukan di dunia yang sementara ini, pasti ada di alam kubur dan di padang mahsyar nanti. Mudah-mudahan, bukan ujian di sini sana sahaja yang kita lulus dengan cemerlang gemilangnya tetapi ujian di sana nanti juga begitu.

Hidup tak selalunya lawa, tak selalunya ada pelangi, kalau nak kata a bed of roses pun,duri-durinya tetap ada, kadang-kadang... bilamana ‘malapetaka’ tu datang, terasa macam kena gelek ke bumi dek ahli sumo, rasa macam dah tak mampu bangkit, rasa macam dah tak mampu hela nafas –hlovate-





Post a Comment